fredag 9 december 2011

The Perfect Sofa

Jag håller som sagt på att planera inredningen till min nya lägenhet som jag berättade om tidigare. Egentligen har jag flera stilar och gillar både en traditionell, elegant stil med en enkel färgskala (beige, brunt, grått) som man kan beskriva som lite hotellaktig eller lite Parisian Chic, samtidigt tycker jag mycket om den mer mörka amerikanska penthouse-stilen med svarta eller mörkbruna möbler, liknande Ralph Laurens Home collection, One Fifth (Höst/Vinter 2011).  

Jag tror trots allt att det är viktigt att fokusera på en typ av stil och jag har, när jag inrett mina tidigare lägenheter och investerat i möbler, valt en väldigt modern ”contemporary” stil i svart och vitt med en och annan uppseendeväckande färgsplash här och där. En av mina absoluta favoritdesigners när det gäller inredning är Philippe Starck och man kan säga att den stil jag valt att följa är mycket inspirerad av honom och hans design.

Just nu tittar jag på soffor, och även om alla pratar om den fantastiskt vackra Howard-soffan så passar den naturligt inte in i den stil jag valt (den är nog mer år Parisian Chic/hotell-hållet). Istället har jag fastnat för tre modeller varav en har blivit en favorit. 




Philippe Starck är som sagt min stora ”idol”. Denna är från hans Privé collection för Cassina.


En annan favorit jag har är den multifunktionella soffan Mies L.3, designad av Carlo Folcolini som en hyllning till Mies van der Rohe



Den soffa som jag har bestämt mig för att investera i är denna, Splitback från Innovation, designad av Per Weiss.

1 kommentar:

  1. Jag skulle inte tacka nej till Phlippe Starck-soffan. DEn är ju helt underbar!

    SvaraRadera